Αθήνα η πρωτεύουσα της Ελλάδας, και η Αθήνα των μύθων! Ακολουθεί πλούσιο αφιέρωμα, με όλους τους μυθικούς Βασιλιάδες που πέρασαν, μέχρι τον τελευταίο που έδωσε τη ζωή του για να σωθεί η πόλη, πως πήρε το όνομά της, πως έγινε ο Λόφος του Λυκαβηττού, αλλά και τον ρόλο του Αιγαία, και του θρυλικού Θησέα.
Πρώτος βασιλιάς, σύμφωνα με τον μύθο, υπήρξε ο Κέκροπας. Γεννήθηκε μέσα από τη γη της Αττικής, και ήταν μισός άνθρωπος και μισός φίδι. Ονόμασε την πόλη Κεκροπία.
ΠΩΣ ΕΓΙΝΕ Η θεα ΑΘΗΝΑ ΠΡΟΣΤΑΤΙΔΑ ΤΗΣ πολησ
Ο Κέκροπας λέγεται ότι θέσπισε τους πρώτους νόμους. Ήταν ο εφευρέτης της γραφής, και έπεισε τους κατοίκους να παντρεύονται μόνο μια γυναίκα, και όχι πολλές, όπως ίσχυε μέχρι τότε.
Ήταν κατά την εποχή της βασιλείας του, όταν φιλονίκησαν η θεά Αθηνά και ο Ποσειδώνας ποιος θα γίνει ο προστάτης της πόλης. Παρουσιάστηκαν λοιπόν μπροστά του και του ζήτησαν να διαλέξει ποιον από τους δύο προτιμά.
Ο Ποσειδώνας για να τον δελεάσει έκανε μια πηγή να αναβλύσει πάνω από την Ακρόπολη, και η Αθηνά έκανε να φυτρώσει μια ελιά. Ο Κέκροπας προτίμησε το δώρο της Αθηνάς και έτσι η όμορφη θεά έγινε προστάτιδα της πόλης, που αργότερα πήρε το όνομά της.
Ο Ποσειδώνας για να τιμωρήσει την πόλη την έκανε να υποφέρει για πάντα από την έλλειψη νερού. Είναι η γνωστή λειψυδρία.
Ο Κέκροπας παντρεύτηκε την Άγραυλο, και έκανε τέσσερα παιδιά. Τον Ερυσίχθονα, την Άγλαυρο, την Έρση, και την Πάνδροσο.
Ο Ερυσίχθονας που διαδέχτηκε τον πατέρα του δεν έκανε παιδιά και βασιλιάς μετά τον θάνατό του έγινε ο Κραναός. Γυναίκα του Κραναού ήταν η Πεδιάδα, και τα παιδιά τους η Κρανάη, η Κραναίχμη, και η Ατθις. Μάλιστα Ατθίδες λέμε και της Αθηναίες.
Πως έγινε ο λόφος του Λυκαβηττού
Επόμενος βασιλιάς έγινε ο Εριχθόνιος που λέγεται πως ήταν παιδί του Ηφαίστου και της Αθηνάς. Η Αθηνά που ήθελε να κρύψει την γέννησή του από τους άλλους θεούς, τον έκλεισε σε ένα κάνιστρο και τον τοποθέτησε σε ένα ναό της Ακρόπολης. Είχε σκοπό να τον αναθρέψει η ίδια και να τον κάνει αθάνατο. Μέσα στο κάνιστρο μάλιστα είχε βάλει και δύο φίδια να τον προστατεύουν. Στις κόρες του Κραναού, απαγόρεψε να ανοίξουν το κάνιστρο, γιατί θα τις έβρισκε μεγάλο κακό.
Οι κόρες παράκουσαν, το άνοιξαν, φοβήθηκαν τόσο πολύ από τα φίδια που είχαν αγκαλιάσει το μωρό που έπεσαν από τα τείχη της Ακρόπολης και βρήκαν τραγικό θάνατο.
Το δυσάρεστο νέο το έμαθε η Αθηνά καθώς κουβαλούσε ένα πελώριο βράχο, από κάτι κοράκια. Από την ταραχή της ο βράχος ξέφυγε, και έτσι είναι ο σημερινός λόφος του Λυκαβηττού.
Η Αθηνά επειδή τα κοράκια της έφεραν το άσχημο νέο, τα καταράστηκε, και λέγεται ότι από τότε κοράκια δεν ξαναπέταξαν από την Ακρόπολη…
΄πως ονομαστηκε το σημερινο ερεχθειο τησ ακροπολησ
Ο Εριχθόνιος δεν έγινε αθάνατος, έγινε όμως ο βασιλιάς της Αθήνας. Παντρεύτηκε την πανέμορφη νύμφη Πραξιθέα και απέκτησε τρία παιδιά. Τον Πανδίωνα, την Πρόκνη, και τη Φιλομήλα. Τον χρόνο κατόπιν διαδέχθηκε ο γιος του Πανδίωνα, Ερεχθέας.
Ο Ερεχθέας για να τιμήσει την Αθηνά, άλλαξε το όνομα της πόλης σε Αθήνα και στην βασιλεία του άρχισαν τα Ελευσίνεια Μυστήρια. Ο Ερεχθέας είχε τρεις κόρες που αγαπιόντουσαν τόσο πολύ, ώστε είχαν δώσει όρκο όταν πεθάνει η μία να πεθάνουν όλες.
Κάποτε που η Αθήνα απειλούταν από τον βασιλιά της Θράκης και τα στρατεύματά του ο Ερεχθέας, πήγε να πάρει χρησμό από το μαντείο των Δελφών. Η Πυθία τον συμβούλεψε να θυσιάσει την μία του κόρη, ο Ερεχθέας υπάκουσε, μην γνωρίζοντας ότι θα έχανε και τις τρεις κόρες…
Οι Αθηναίοι ωστόσο αγάπησαν πολύ τον Ερεχθέα και μάλιστα έμεινε ζωντανή η μνήμη του στους αιώνες που ακολούθησαν.
Αργότερα στην εποχή του Περικλή, χτίστηκε πάνω στην Ακρόπολη μαζί με τον Παρθενώνα, και ένας ακόμη λαμπρός ναός το γνωστό Ερέχθειον προς τιμήν του.
Μετά τον Ερεχθέα, βασιλιάς έγινε ο Κέκροπας ο Β’ όπου παντρεύτηκε την Μητιάδουσα και απέκτησαν ένα γιο τον Πανδίωνα τον Β΄. Οι Αθηναίοι ωστόσο που δεν ήταν ευχαριστημένοι μαζί του, τον έδιωξαν, και βρήκε καταφύγιο στα Μέγαρα όπου τον δέχτηκαν και τον έκαναν Βασιλιά τους. Αργότερα ο γιος του Πανδίωνα, ο Αιγαίας γύρισε στην Αθήνα και πήρε το θρόνο του πατέρα του.
πως ονομαστηκε το αιγαιο πελαγοσ
Ο Αιγαίας ήταν ό πατέρας του θρυλικού Θησέα, που απόκτησε με την όμορφη Αίθρα, την κόρη του βασιλιά της Τροιζήνας.
Είναι γνωστή και η απίστευτα τραγική ιστορία. Ξεκινώντας ο Θησέας να έρθει στην Αθήνα, για να γνωρίσει τον πατέρα του, έκανε απίστευτα κατορθώματα στη διαδρομή.
Όμως ο πατέρας του Αιγαίας, νομίζοντας πως ο Θησέας είχε πέσει θύμα του τρομερού Μινώταυρου της Κρήτης, από τον καημό του έπεσε και πνίγηκε στη θάλασσα, και έτσι πήρε το όνομα το Αιγαίο Πέλαγος.
Μετά τον θάνατο του Αιγαία, ο θρόνος έμεινε στον Θησέα, που υπήρξε από τους πιο θρυλικούς ήρωες, της Αρχαίας Ελλάδας, μετά τον Ηρακλή, ενώ αναμόρφωσε κυριολεκτικά την Αθήνα.
Ένωσε όλους τους δήμους της Αττικής, και τους περιέλαβε στην πόλη, χωρίζοντας τους κατοίκους σε 4 φυλές. Μάλιστα δεν τους ένωσε με την βία αλλά δια της πειθούς!
θησεασ ο πρωτοσ ατυποσ δημαρχοσ και ο πρωτοσ που εφαρμοσε το δημοκρατικο πολιτευμα
Αργότερα η ένωση αυτή γιορτάζονταν κάθε χρόνο με το όνομα Συνοίκια ή Παναθήναια. Έτσι έγινε η Αθήνα μια ισχυρή πόλη και βασίλεψε με πολύ δημοκρατικό τρόπο. Μάλιστα ήταν ο πρώτος από τους βασιλιάδες που πλησίασε τους φτωχούς και προσπάθησε να λύσει τα προβλήματά τους. Μάλιστα οι άρχοντες που στην πορεία εφάρμοσαν το δημοκρατικό πολίτευμα, είχαν ως πρότυπο τον Θησέα.
Τελευταίος Βασιλιάς της μυθικής Αθήνας ήταν ο Κόδρος. Γιος του Μελάνθου.
ο τελευταιοσ βασιλιασ που θυσιαστηκε για να σωθει η αθηνα
Μάλιστα έφτασε σε σημείο να θυσιάσει τον εαυτό του, όταν οι Δωριείς της Πελοποννήσου αποφάσισαν να κυριεύσουν την Αθήνα. Η Πυθία είχε προειδοποιήσει τους Αθηναίους ότι για να σωθεί η Αθήνα πρέπει να θυσιαστεί ο Βασιλιάς της. Τότε ο Κόδρος που πληροφορήθηκε τον χρησμό, ντύθηκε σαν φτωχός χωρικός και πήγε να κόψει ξύλα κοντά στο στρατόπεδο των Δωριαίων. Εκεί τους μίλησε άσχημα και τους προκάλεσε ώστε να τον σκοτώσουν.
Όταν όμως σε λίγο έμαθαν πως ο ξυλοκόπος που σκότωσαν ήταν ο Βασιλιάς, επειδή γνώριζαν για τον χρησμό, αποφάσισαν να φύγουν. Έτσι σώθηκε η Αθήνα χάρις στην αυτοθυσία του Βασιλιά της.
Μάλιστα οι Αθηναίοι αποφάσισαν να μην βάλουν άλλο Βασιλιά στην θέση του, γιατί κανείς δεν θα έφτανε το μεγαλείο του.
Ο Κόδρος λοιπόν ήταν ο τελευταίος Βασιλιάς που έζησε ανάμεσα στον μύθο και την ιστορία, μιας και μετά ξεκινά μια άλλη εποχή για την Αθήνα, με πρόσωπα και γεγονότα που ακολούθησαν και τα φωτίζει και τα περιγράφει με λεπτομέρεια η ιστορία.
Από το βιβλίο η Πόλη της Δημοκρατίας του Ποτη Σρατική