Άρωμα παλιάς καλής ελληνικής τηλεόρασης. Τότε που οι οθόνες ήταν ασπρόμαυρες ακόμα, αλλά ο σεβασμός στον τηλεθεατή ήταν κάτι παραπάνω από δεδομένος.
ΤΟ ΚΑΝΑΛΙ ΤΗΣ ΥΕΝΕΔ, ο αλκησ στεασ, η μαρια αλιφερη, και οι εκπομπεσ διαμαντια
Εκπομπές διαμάντια που έμειναν στην ιστορία, και έκλεισαν χιλιάδες κόσμου σπίτια τους, προσφέροντας ψυχαγωγία, δηλαδή αγωγή της ψυχής. Εκπομπές που παρέλασαν διαμάντια του κινηματογράφου και του πολιτισμού, που έγραψαν ιστορία.
Πήτε την αλήθεια – Με την Μπέτυ Λιβανού. Έγινε το 1972 από την ΥΕΝΕΔ.
Το πάνελ αποτελούσαν οι: Έλλη Ευαγγελίδου, Γιάννης Κακουλίδης, Ίρις Χαραμή, Δημήτρης Κωνσταντάρας. Την σκηνοθεσία είχε κάνει ο Νίκος Μαστοράκης, και παρουσίαζε η πανέμορφη Μπέτυ Λιβανού.
Το “Πήτε την αλήθεια” ήταν η μεταφορά στην Ελληνική τηλεόραση του δημοφιλούς Αμερικανικού τηλεπαιχνιδιού “To tell the truth” (1956-2001).
– Το τηλεπαιχνίδι κόπηκε απότομα με την επικράτηση της διδακτορίες και όλες και όλες διασώθηκαν τρεις εκπομπές που τις έχει στο αρχείο του ο Νίκος Μαστοράκης.
Να η ευκαιρία! Το πρώτο μουσικό σόου ανάδειξης ταλέντων με το πάνελ 5 αστέρων!
Πρωταρχικός μάλιστα τίτλος ήταν το σας δίνουμε την ευκαιρία, και ήταν η πρώτη εκπομπή ταλέντων που προβλήθηκε στην ΕΡΤ για 6 ολόκληρα χρόνια από το 1977 έως το 1983, δίνοντας έτσι την δυνατότητα σε πολύ σημαντικούς καλλιτέχνες να ξεχωρίσουν αρχικά και μετά να εδραιωθούν.
Μερικοί από τους καλλιτέχνες που πέρασαν το κατώφλι ήταν, η αγαπημένη Γλυκερία, ο Μανώλης Λιδάκης, η Νένα Βενετσάνου, ο Βασίλης Παϊτέρης, ο Στάθης Αγγελόπουλος, αλλά και ο αγαπημένος σε όλους Θέμης Αδαμαντίδης, με την βελούδινη φωνή του.
Το ντεμπούτο του Θέμη Αδαμαντίδη στο Να η Ευκαιρία
Σε αυτό μάλιστα το επεισόδιο, κάνει το ντεμπούτο του ο Θέμης Αδαμαντίδης με το ατέλειωτη αγάπη, και μάλιστα είχε βγει πρώτος με 80 βαθμούς! Μάλιστα μια πληροφορία που έχει εξομολογηθεί ο μεγάλος ερμηνευτής είναι ότι συμμετοχή για αυτόν στο Να η Ευκαιρία είχε δηλώσει η γιαγιά του!
Πρότυπο για τη δημιουργία της εκπομπής ήταν η αντίστοιχη βρετανική εκπομπή με τίτλο «Opportunity Knocks» με ημερομηνία έναρξης το 1956! Η εκπομπή παρουσιάστηκε σε 6 κύκλους 230 συνολικά επεισοδίων διάρκειας περίπου 1 ώρας, από τις 5 Οκτωβρίου 1977 έως και τις 3 Οκτωβρίου 1983.
Και φυσικά υπήρξε ο πρόδρομος των σημερινών talent shows όπως Ελλάδα έχεις ταλέντο, X FACTOR, κτλ, αλλά αυτή η γλυκύτητα και αθωότητα αυτής της ασπρόμαυρης εποχής, δύσκολα μπορεί να υπάρξει πάλι.
Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι ην κριτική επιτροπή αρχικά αποτελούσαν ο σκηνοθέτης Γρηγόρης Γρηγορίου, ο μεγάλος μας συνθέτης Γιώργος Κατσαρός, η δημοσιογράφος και κριτικός Ροζίτα Σώκου και η χορεύτρια της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Σάσα Ντάριο, ενώ στην πορεία προστέθηκε ο χορογράφος Γιάννης Φλερύ και ο στιχουργός Λευτέρης Παπαδόπουλος. Μιλάμε για πάνελ πέντε αστέρων!
Ο αξέχαστος Άλκης Στέας, ο “πατέρας” των τηλεπαιχνιδιών
Δεν θα μπορούσε φυσικά να μην γίνει ειδική μνεία, στον Άλκη Στέα που θεωρείται ο πατέρας των τηλεπαιχνιδιών, καθώς το 1953 παρουσίασε το πρώτο ζωντανό ραδιοφωνικό σόου, στο πλαίσιο πειραματικής εκπομπής ασπρόμαυρου τηλεοπτικού σήματος. Λεγόταν ‘’τηλεφωνικό παιγνίδι’’. Μάλιστα όποιος τηλεφωνούσε, απαντούσε σε ερωτήσεις εγκυκλοπαίδειας, και στην συνέχεια του έβαζαν το αγαπημένο του τραγούδι!
Οι εκπομπές που παρουσίασε συνολικά ήταν οι :
- Το κέφι και το τραγούδι” (1968-1974)
- “Μουσικοί περίπατοι” (1969-1975)
- “Ό,τι επιθυμείτε” (1975-1976)
- “Αν έχεις γνώσεις διάβαινε” (1976-1980)
- “Πάνω ή κάτω” (1989-1990)
Ο Άλκης Στέας είχε ταυτιστεί επίσης, με την παρουσίαση στο ετήσιο Πατρινό Καρναβάλι, την οποία έκανε πολύ επιτυχημένα, επί 25 συναπτά έτη. Μάλιστα στο παρακάτω σπάνιο βίντεο τον βλέπουμε να συνομιλεί με την μεγάλη μας Ζωζώ Σαπουτζάκη που μάλιστα ήταν ντυμένη με τη φορεσιά της Μακεδονίτισσας.
Έγινε ευρύτατα γνωστός όταν άρχισε να παρουσιάζει το Φεστιβάλ Τραγουδιού της Θεσσαλονίκης, κρατώντας τον ρόλο αυτό επί 30 συνεχή χρόνια. Η αγαπημένη του λέξη ήταν «Ευτυχείτε».
Ποιος δεν θυμάται την ατάκα Ευτυχείτε που έμεινε στην ιστορία;
Στο παρακάτω βίντεο που έχει διασωθεί στο YTUBE, βλέπουμε τον Άλκη Στέα να παρουσιάζει την εκπομπή ΠΑΝΩ Ή ΚΑΤΩ, στο κανάλι του ΑΝΤ1 πια το 1990.
Η εκπομπή βγήκε στον αέρα, στις 8 Μαρτιου του 1990, και ήταν σε σκηνοθεσία Μεγακλή Βιντιάδη.
https://www.youtube.com/watch?v=cMJWyowI7GE
Ο μοναδικός παρουσιαστής κάνει ερωτήσεις στους παίκτες, και αναλόγως γυρίζουν τα φύλα μιας τράπουλας.
«Ρωτήσαμε 100 ανύπαντρους άνδρες: Προειδοποιήσατε ποτέ μια κοπέλα να μην σας ερωτευτεί, επειδή δεν σκοπεύετε να την παντρευτείτε;» ήταν ένα από τα ερωτήματα στη εκπομπή.
Σε αυτό το διασκεδαστικό παιχνίδι, η ευγλωττία, η εξαιρετική μαεστρία, και ο σεβασμός παράλληλα που απέπνεε τον έκαναν απλά μοναδικό!
Η εκπομπή που έσπασε όλα τα κοντέρ τηλεθέασης την δεκαετία του 1980
Για το τέλος κρατήσαμε το τηλεπαιχνίδι που στην κυριολεξία έσπασε κάθε κοντέρ, το 1980 που έκανε την εμφάνισή του, σε τηλεθέαση και δεν είναι άλλο από τα τετράγωνα των αστέρων, με την ανεπανάληπτη Μαρία Αλιφέρη.
Η ατάκα της που έχει μείνει στην ιστορία ήταν το περίφημο «Και μην ξεχνάτε, σας αγαπώ!»
Το παιχνίδι είχε ένα υπέροχο κόνσεπτ, όπου ήταν καλεσμένοι αστέρες από το καλλιτεχνικό στερέωμα, που εναλλάσσονταν κάθε φορά, και ένα ζευγάρι παικτών κάθε φορά επίσης.
Η Μαρία Αλιφέρη έκανε τις ερωτήσεις γνώσεων, και οι καλλιτέχνες απαντούσαν με στόχο να παραπλανήσουν τους παίκτες, που έπρεπε να καταλάβουν, αν λένε αλήθεια ή ψέματα.
Από το παιχνίδι αυτό παρέλασαν, από τον Μίμη Φωτόπουλο, και τον Ντίνο Ηλιόπουλο, έως τον Λάκη Κομνηνό, την Ελένη Φιλίνη. Είναι ατελείωτη η λίστα, και περιλαμβάνει και ποδοσφαιριστές θρύλους όπως τον Νίκο Σαργκάνη.
Στο παρακάτω απόσπασμα βλέπουμε καλεσμένους κορυφαίους ηθοποιούς όπως τον Άγγελο Αντωνόπουλο, τον Σπύρο Φωκά, τον Νίκο Ξανθόπουλο..
Δυστυχώς οι εκπομπές αυτές, ”τα τετράγωνα των αστέρων” αυτά τα αριστουργήματα διεγράφησαν από το αρχείο της ΕΡΤ.
Οι εκπομπές όμως αυτές, παρότι ήταν αντιγραφές και αμερικανικών προιόντων -όπως και σήμερα συμβαίνει- για να είμαστε δίκαιοι, ήταν τόσο ξεχωριστές.
Και γιατί ήταν τόσο ξεχωριστές. Γιατί στηρίζονταν στην απλότητα, την αμεσότητα, και την προσωπικότητα των ανθρώπων αυτών. Υπήρχε μελωδικότητα, εξαιρετική γλώσσα, και αγάπη για αυτό που έκαναν, που σε συνδυασμό με την εξαιρετική ευθύνη για το τι παρουσίαζαν στον κόσμο, έκανε το αποτέλεσμα μοναδικό..
Σήμερα υπάρχουν αξιόλογες προσπάθειες, αλλά μπορεί να πει κανείς ότι το επίπεδο είναι το ίδιο στην πλειοψηφία του τηλεοπτικού προϊόντος;