της Άλκηστης Ζαλοκώστα
Το παρόν αφιέρωμα επιχειρεί να κάνει μια σύντομη αναδρομή στις κορυφαίες στιγμές που οι γυναίκες πολιτικοί, για άλλη μια φορά, υποτιμήθηκαν, αμφισβητηθήκανε, κοινώς αντιμετωπιστήκανε με σεξισμό.
Από το παρακαλώ περάστε από την άλλη πόρτα, γιατί μπέρδεψαν την Υπουργό με τη συνοδό (δεν μπορεί να είναι τόσο νέα και εμφανίσιμη Υπουργός), και το άθλιο μοντάζ εις βάρος βουλεύτριας, μέχρι τους μαύρους κύκλους της Αχτσιόγλου, το σεξιστικό σκίτσο, με το μανικιούρ και πεντικιούρ … μέχρι και την περίφημη καλτσοδέτα της Καϊλή.
Και μπορεί ο Πρωθυπουργός να επένδυσε, όπως και ο Περιφερειάρχης στην ποσόστωση, και να έδωσαν περισσότερες ευκαιρίες σε κάποιες γυναίκες, μπορεί πλέον αν ειπωθεί κάτι, να γίνει ντόρος, αλλά εξακολουθεί η γυναίκα να δυσφορεί και να αντιμετωπίζεται ρατσιστικά..
Όταν ο Ξυνίδης είπε για την Εύα Καϊλή σιγά την καλτσοδέτα!
Ήταν Νοέμβριος του 2011, όταν στην κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ, ο Σωκράτης Ξυνίδης έμελλε να γίνει πρωταγωνιστής και ηθικός αυτουργός ενός ντροπιαστικού γεγονότος..
Όταν κάποια στιγμή η Εύα Καϊλή σηκώθηκε όρθια στη Βουλή και φώναζε γιατί διακόπτεται η συνεδρίαση και δεν της δίνεται ο λόγος, ο γραμματέας του ΠΑΣΟΚ Σωκράτης Ξυνίδης φέρεται να αναφώνησε: “Σιγά την καλτσοδέτα”!
Κάποιος από τους παριστάμενους αντέδρασε, λέγοντας “Ρε συ Σωκράτη πώς μιλάς έτσι στην κοπέλα; Τι είναι αυτά που της λες;”
Για να απαντήσει εκείνος..
“Γιατί θα την φοβηθώ…Δεν ξέρεις που την έχω γραμμένη;”.
Το εξίσου φοβερό είναι πως για αρκετό καιρό ο κ. Ξυνίδης δεν είχε σκεφθεί καν το ενδεχόμενο να ζητήσει συγνώμη
Η αντίδραση της Καϊλή
Η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ σε δηλώσεις που έκανε εκείνη την περίοδο τόνιζε πως δεν έχει της έχει ζητήσει συγνώμη ο Σωκράτης Ξυνίδης για τον χαρακτηρισμό περί «καλτσοδέτας».
«Το θέμα δεν είναι προσωπικό πλέον. Ούτε πολιτικό. Έχει φύγει από αυτή τη σφαίρα και νομίζω ότι είναι βαθιά κοινωνικό και ρατσιστικό. Ενισχύθηκαν οι απόψεις αυτές και υποστηρίχθηκαν και αυτό είναι πολύ σημαντικό, διότι δεν έχει να κάνει με ένα προσωπικό ζήτημα και μια συγγνώμη που μπορεί να πάρω, αλλά με ένα φαινόμενο που αντιμετωπίζουν πολλές γυναίκες σήμερα σε επαγγελματικούς χώρους και δεν βρίσκουν τη δύναμη να το αντιμετωπίσουν, πιστεύουν ότι δεν πρέπει να εκφέρουν άποψη και να την υποστηρίξουν μέχρι τέλους» ήταν η δήλωσή της σε ραδιοφωνικό σταθμό.
Όταν η Δόμνα Μιχαηλίδου πέρασε πρώτη φορά την πόρτα του Υπουργείου.
Είναι ένα κάπως σπαρταριστό σκηνικό με πρωταγωνίστρια την συμπαθή Υπουργό, δείχνει όμως απόλυτα τα στερεότυπα που υπάρχουν για τη νέα γυναίκα πόσο μάλλον πολιτικό.
Σε μια συνέντευξη της είχε διηγηθεί λοιπόν πως ενώ πήγαινε το γραφείο της ως Υπουργός, την είχαν περάσει για γραμματέα, και άλλοτε για συνοδό…
Σε ότι αφορά τα σεξιστικά σχόλια, η Δόμνα Μιχαηλίδου τόνισε πως υπήρχαν και υπάρχουν. “Την πρώτη ημέρα που πήγα στο γραφείο μου έρχεται ένας καλοπροαίρετος κύριος και λέει σε όποιο από τα τέσσερα (γραφεία ) θέλετε μπορείτε να κάτσετε.
Εννοώντας και υπονοώντας ότι ήμουν στη γραμματειακή υποστήριξη. Στο Προεδρικό Μέγαρο μου είπαν πως οι συνοδοί μπαίνουν από άλλη πόρτα. Σε συνέντευξη Τύπου είχε ρωτήσει ο κάμεραμαν πότε θα έρθει η υπουργός!”.
Η Δόμνα Μιχαηλίδου στην αρχή δέχτηκε αμφισβήτηση και ακόμα δέχεται: “Για αρκετό καιρό πρέπει να αποδείξεις ότι δεν είσαι ελέφαντας. Πιο έντονα στερεότυπα είναι αυτά που είναι πιο εύκολα στον ήχο τους. Δηλαδή όταν κάποιος λέει “είναι ωραίο κορίτσι αλλά και έξυπνο”.
Αυτό το αλλά είναι κάτι που κρύβει ένα έντονο στερεότυπο”, έχει πει και έχει απόλυτα δίκιο.
Όταν υπουργοποιήθηκε η Έφη Αχτσιόγλου
Ομολογουμένως από τις πιο αδικημένες γυναίκες της πολιτικής είναι η Έφη Αχτσιόγλου. Θυμόμαστε το «ξύλο που είχε φάει» επειδή είχε «τολμήσει να βγει» με μαύρους κύκλους όντας μανούλα, και αυτό που κάνει εντύπωση πραγματικά είναι ότι έχει αντιμετωπιστεί παρανοϊκά ακόμα και από αριστερούς, που υποτίθεται εκ φύσεως είναι αλληλέγγυοι.
Ο Γολγοθάς της Έφης ξεκίνησε από όταν υπουργοποιήθηκε. Μάλιστα η ίδια έχει διηγηθεί χαρακτηριστικά όσο και γλαφυρά τις σεξιστικές αντιδράσεις που είχαν ακολουθήσει την υπουργοποίησή της. Μεγάλη μερίδα του ΜΜΕ τότε άφηνε υπονοούμενα για τον τρόπο που πήρε τη θέση. Η ίδια είχε τονίσει:
«Είδα 1-2 δημοσιεύματα στην αρχή, εννοώ τις πρώτες μέρες που ήμουν στο υπουργείο έπαθα μπλακ άουτ (…) σκεφτείτε ότι εγώ δεν ήμουν καθόλου προετοιμασμένη ότι θα ασχοληθούν μαζί μου. Έπαθα ένα “μπλακ άουτ” και μετά φώναξα τη συνεργάτιδά μου και της λέω αυτά “εδώ τα δημοσιεύματα, επειδή μου φέρνουν την αποδελτίωση, δεν θα μου τα ξανά φέρεις”».
«Έλεγαν αυτή πως βρέθηκε τώρα εκεί, 30 χρονών τι έχει κάνει και βρέθηκε εκεί, άρα, με κάποιον τα είχε, κάτι έκανε, κάτι σε προσωπικό επίπεδο είχε επαφές οι οποίες την οδήγησαν εκεί...”
υπήρχε μια υπονόηση ότι κάτι συμβαίνει στο προσωπικό» επίπεδο.
Και φτάνουμε στο σήμερα με την ίδια πρωταγωνίστρια και το περίφημο σκίτσο που προκάλεσε σάλο πριν λίγο καιρό.
Η Έφη Αχτσιόγλου και το ρατσιστικό σκίτσο
Συγκεκριμένα, ένας λογαριασμός στο Facebook ονόματι «Προοδευτική Συμμαχία Αθήνας» αναδημοσίευσε ένα σκίτσο του σκιτσογράφου dranis, στο οποίο εμφανίζεται η Έφη Αχτσιόγλου να βάφει τα νύχια της μωβ και να λέει
«Αν και βαριέμαι την αντιπολίτευση για τις φωτιές, θα πω, ο κρατικός μηχανισμός αφέθηκε απροετοίμαστος… Ωστόσο να ετοιμαστώ γιατί οσονούπω περιμένω οι αδικημένοι δημοσιογράφοι να με πουν υπέρκομψη”
Η αείμνηστη Γεννηματά και το κομμωτήριο
Η απουσία της Φώφης Γεννηματά έχει αφήσει δυσαναπλήρωτο κενό. Πόσο μάλλον τώρα που όλοι γνωρίζουμε, με πόση αξιοπρέπεια και δύναμη ψυχής αντιμετώπιζε τον προσωπικό γολγοθά με τον καρκίνο.
Ωστόσο όταν χρόνια πριν δεν είχε καταφέρει να παρευρεθεί σε μια δημόσια ψηφοφορία, είχε κατηγορηθεί ότι έφταιγε το «κομμωτήριο»
Σε δήλωση του, τότε, στο ραδιόφωνο Θέμα 104.6 ο Γιάννης Πρετεντέρης είχε ταχθεί κατά των 3 βουλευτών του ΚΙΝ.ΑΛ που δεν παραβρέθηκαν στην ψηφοφορία, δηλαδή την Φώφη Γεννηματα, τον Γιώργο Παπανδρέου και τον Χάρη Καστανίδη. Είχε σχολιάσει λοιπόν πως «είναι κουτοπονηριά, δηλαδή και λέμε ότι θα ψηφίζαμε αν ήμασταν εκεί, αλλά και δεν ψηφίζουμε. Η άλλη αίσθηση είναι ότι είχαν δίκιο οι άνθρωποι και δεν μπορούσαν να πάνε. Δεν ξέρω, για κάποιο λόγο, που δεν ξέρω εγώ.
“Μπορεί να είχαν ταξίδια, τι να πω. Η Φώφη να είχε και κομμωτήριο».
Τότε η αείμνηστη Φώφη Γεννηματά, και δικαίως είχε αντιδράσει με μεγάλη οργή.
Είχε χαρακτηρίσει τα σχόλια του δημοσιογράφου ως «απολύτως αντιδεοντολογικά» και είχε σχολιάσει πως «ξεπέρασαν κάθε όριο ευπρέπειας και δεοντολογίας και μάλιστα πρέπει να πω ότι ήταν σχόλια απολύτως σεξιστικά».
Η Φώφη Γεννηματά είχε σταθεί ιδιαίτερα στην πλευρά του σεξισμού σημειώνοντας ότι τέτοια συμπεριφορά
«γίνεται και σε πολλές επιχειρήσεις στην Ελλάδα και όχι μόνο στην πολιτική, σε βάρος γυναικών. Δεν θα κουραστώ, λοιπόν, να αγωνίζομαι για τα δικαιώματά μας».
Δυστυχώς έφυγε τόσο νωρίς, διότι πραγματικά υπήρξε μια γυναίκα προικισμένη με ενσυναίθηση που είχε πραγματική εικόνα, για το τι έχουν τραβήξει διαχρονικά οι γυναίκες στην Βουλή.
Όταν η Φωτεινή Πιπιλή έγινε έξαλλη στη Βουλή με μία χειρονομία
Το συγκεκριμένο σκηνικό είχε προκαλέσει την οργή της βουλεύτριας, αλλά και ποίκιλλες αντιδράσεις.
Το σκηνικό μεταξύ της Φωτεινής Πιπιλή και του Λευτέρη Αβραμάκη του ΣΥΡΙΖΑ ήταν κάτι παραπάνω από δυσάρεστο. Τι συνέβη; Σύμφωνα με τις γαλάζιες πηγές, η κατάσταση ξέφυγε γιατί ο Αβραμάκης έκανε μια χειρονομία με την οποία υπονοούσε ότι η Πιπιλή έχει καταναλώσει αλκοόλ, την ώρα που αυτή σχολίαζε την ομιλία του Τσίπρα.
Η βουλευτής, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, είδε τη χειρονομία του κι εξοργίστηκε και γι’ αυτό φώναξε και κινήθηκε προς τα έδρανα του ΣΥΡΙΖΑ διαμαρτυρόμενη.
Από την πλευρά του ωστόσο ο Αβραμάκης υποστήριξε ότι τον παρεξήγησαν και πως με τη χειρονομία εννοούσε ότι η βουλευτής πρέπει να πάει “να πιει έναν καφέ, να ηρεμήσει”. Είναι παρεξηγήσιμες, βλέπετε, οι χειρονομίες και γι’ αυτό οι πολιτισμένοι άνθρωποι τις αποφεύγουν γενικώς.
Τι είχε απαντήσει η Πιπική
Τότε η Φωτεινή Πιπιλή, εμφανώς εξοργισμένη, αφού είχε αναφερθεί σε διάφορα περιστατικά κατά τα οποία προκλήθηκε στο παρελθόν από βουλευτές της Χρυσής Αυγής και του Ηλία Κασιδιάρη, είχε δηλώσει:
«Ενώ κάθομαι ήσυχη στο έδρανο μου όπως συνηθίζω, παρατηρώντας μια φασαρία που γινόταν από την πλευρά των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, γύρισα προς τα δεξιά για να δω τι παίζει, βλέπω μία φάτσα βουλευτή που δεν τον ήξερα να μου κάνει τη χειρονομία ότι είμαι πιωμένη. Εκείνη την ώρα μου ήρθε στο μυαλό ο Κασιδιάρης και η Χρυσή Αυγή. Σηκώθηκα αμέσως από το έδρανο, κατευθύνθηκα σιωπηλά φορώντας και τη μάσκα μου – γιατί εγώ εξακολουθώ στον πολύ κόσμο και φοράω μάσκα – και πήγα ακριβώς στο έδρανο αυτού του βουλευτή».
Πήγα λοιπόν και του είπα με πολύ χαμηλό ήχο, γι’ αυτό στο βίντεο που κυκλοφορεί δεν υπάρχουν φωνασκίες, τον πλησίασα και του είπα, «ακούστε με, εγώ δεν φοβήθηκα τον Κασιδιάρη και τη Χρυσή Αυγή και βοήθησα με δυνατό τρόπο τη δικαιοσύνη, προσκομίζοντας στις ανακριτικές αρχές τότε, μετά τη δολοφονία του Φύσσα, συντριπτικά στοιχεία που αποδεικνύουν ότι είναι εγκληματική οργάνωση, άρα του λέω θα φοβηθώ εσάς για την πρόστυχη χειρονομία;
Ένα όμως σας λέω, ότι ντρέπομαι που είστε ο Κασιδιάρης του ΣΥΡΙΖΑ.”
Το αδιανόητο μοντάζ της Ραλλίας Χρηστίδου
Κάπου κάπου χρειάζεται και η κριτική σκέψη εκτός της εμπάθειας. Όταν είχε κυκλοφορήσει η φωτό της Ραλλίας Χρηστίδου, με ένα αποκαλυπτικό μπούστο μέσα στη Βουλή, δεν σκέφτηκε κανείς ότι μπορεί να μην είναι αληθινό .. ;
Tότε λοιπόν δημοσιογράφος, Κλεάνθης Λοΐζος, είχε αναρτήσει στο προφίλ του στο Facebook μία ψεύτικη φωτογραφία της βουλευτή στην οποία η κ. Χρηστίδου εμφανίστηκε δήθεν στο βήμα της Βουλής με ανοικτό ντεκολτέ και στα σχόλιά του χυδαιολογούσε χαρακτηρίζοντάς την «τσουλί».
Για να γράψει λιγο αργότερα εντελώς μετανιωμένος:
«Δυστυχώς έπαθα και γω αυτό που σιχαίνομαι. Αργά χθες το βράδυ έπεσα θύμα φωτογραφίας φωτομοντάζ ευρέως διαδεδομένης στο διαδίκτυο! Συγκεκριμένα ανήρτησα φωτογραφία με την βουλευτή του Σύριζα Ραλλία Χρηστίδου στο βήμα της βουλής με “προκλητικό” ντεκολτέ για τον ιερό χώρο της δημοκρατίας. Δώδεκα ώρες μετά διαπίστωσα ότι η φωτογραφία ήταν προϊόν φωτομοντάζ. Και επειδή στη ζωή μου ασκώ κριτική στους πολιτικούς μόνο με αληθινά στοιχεία, ζητώ απ’ όλους εσάς συγγνώμη για την αβλεψία μου αυτή. Επίσης, ζητώ από την κα Ραλλία Χρηστίδου συγγνώμη για το δυσφημιστικό, προσβλητικό και εξυβριστικό σχόλιό μου και την ανάρτηση φωτογραφίας της επί του βήματος της Βουλής που αποτελεί προϊόν φωτομοντάζ. Παραθέτω δε την αληθή φωτογραφία της κας Χρηστίδου».
Κατόπιν της επανορθωτικής δήλωσής του, η βουλευτής είχε σημειώσει στην προσωπική της σελίδα:
«Πληροφορήθηκα σήμερα το πρωί πως ο “δημοσιογράφος” Κλεάνθης Λοίζος ανήρτησε στο προσωπικό του προφίλ στο Facebook ΨΕΥΤΙΚΗ φωτογραφία μου – προϊόν φωτομοντάζ – συνοδευόμενη από το κατάφωρα προσβλητικό, δυσφημιστικό, άκρως εξυβριστικό, προφανώς σεξιστικό, και υποτιμητικό σχόλιο. Επειδή στον εν λόγω κύριο επιδόθηκε ΗΔΗ ΕΞΩΔΙΚΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ (ΒΛ.ΦΩΤΟ), φοβούμενος για τις νομικές ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ που είχε η ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ ανάρτηση, την κατέβασε και υποχρεώθηκε σε επανορθωτική ανάρτηση που ζητάει συγγνώμη».
Και πολύ σωστά η Ραλλία Χρηστίδου που έχει ακούσει τόσα… είχε πει ότι στο εξής θα επιδεικνύει μηδενική ανοχή σε οιονδήποτε τολμάει να προσβάλει με οποιονδήποτε τρόπο την τιμή και την υπόληψή της.
Και μια που αναφερθήκαμε και στην κ. Δόμνα Μιχαηλίδου και την Έφη Αχτσιόγλου, θυμηθήκαμε και το πόσο απασχόλησε την επικαιρότητα το θέμα των μπράτσων των δύο κυριών στην περίφημη χειραψία παράδοσης – παραλαβής Υπουργείου.
Το φαινόμενο λοιπόν του “κοίτα να δεις που είναι ωραία αλλά έχει και μυαλό ” καλά κρατεί, εκτός των υπολοίπων που αναφέρθηκαν για να δείξουν σε ένα μίνι αφιέρωμα πόσο άδικα έχουμε φερθεί στην γυναίκα, και πόσα στερεότυπα κουβαλάμε, ειδικά αν πρόκειται για μια γυναίκα νέα μοντέρνα που περιποιείται τον εαυτό της, ή αντίστοιχα δεν τον περιποιείται ώστε και πάλι να υποστεί ανθρωποφαγία.
Κλείνω με τη δική μου εμπειρία ως υποψήφια, στον χώρο της περιφέρειας.
Εκτός της ατάκας που εισέπραξα, κοίτα να δεις που δεν είσαι μόνο ωραία, έχεις και μυαλό,
έμαθα από φίλη που είχαμε γνωριστεί σε κάποιο τραπέζι, ότι αφού είχα φύγει ενώ είχα συστηθεί, και είχα πει με κάθε λεπτομέρεια, ποια είμαι, τι πρεσβεύω κτλ
υπήρξε το εξής σχόλιο ενός από τους άνδρες στο τραπέζι
” Φυσικά και θα την ψηφίσουμε, έχει ωραία βυ@@…..”
Μπορεί αυτά τα τελευταία να φέρονται ανάλαφρα και light, όμως η γυναίκα έχει πράγματι υποτιμηθεί, παρεξηγηθεί, και έχει κουραστεί να αποδεικνύει ότι δεν είναι ελέφαντας.
όμως, κάτι χαριτωμενιές του τύπου μη χρησιμοποιείται την φράση “άρωμα γυναίκας” είναι τελείως εκτός τόπου και χρόνου, και με στενοχωρεί που τις ακούω από γυναίκες, λες και αυτό είναι το πρόβλημά μας..