27.5 C
Athens
Κυριακή, 7 Ιουλίου, 2024

Ποιός ήταν o ελληνικός Τιτανικός; Το πιο πολύνεκρο ναυτικό δυστύχημα στη χώρα

Μαύρη χρονιά για την ελληνική ναυτιλία και όλη την κοινωνία ήταν το 1947 που σημειώθηκε στο Νότιο Ευβοϊκό το πλέον πολύπλευρο όσο και αμφιλεγόμενο ναυτικό δυστύχημα στη χώρα μας, όπου έμεινε στην ιστορία ως ο « Τιτανικός της ελληνικής ακτοπλοΐας» με 391 νεκρούς, ενώ άλλες πηγές έκαναν λόγο για πάνω από 400 νεκρούς.

Επρόκειτο για το επιβατικό ατμόπλοιο «Χειμάρα» το οποίο ανήκε προηγουμένως στην Γερμανία με το όνομα «Χέρτα».

η γεωγραφια του πλοιου

Το πλοίο κατασκευάστηκε το 1905 ως SS Hertha στο ναυπηγείο Stettiner Oderwerke του Στσέτσιν της Πομερανίας. Είχε συνολικό μήκος 76 μέτρων, πλάτος 10 μ., χωρητικότητα 1,221 τόνων και ταχύτητα 16 κόμβων. Χρησιμοποιήθηκε αρχικά για τη μεταφορά ταχυδρομείου και μετά το 1914 ως νοσοκομειακό και ναρκοθετικό πλοίο στην υπηρεσία του Γερμανικού Αυτοκρατορικού Ναυτικού. Το καλοκαίρι του 1946 μεταβιβάστηκε στο ελληνικό κράτος ως γερμανική πολεμική αποζημίωση του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και μετονομάστηκε σε Χειμάρρα από την ομώνυμη πόλη της Βορείου Ηπείρου.

η Χειμάρρα ως Χέρτα

η μαυρη ημερα που απεπλευσε

Έμελλε να αποπλεύσει χωρίς γυρισμό στις 8.30 το πρωί, της μαύρης μέρας ήτοι 16 Ιανουαρίου του 1947, από τη Θεσσαλονίκη για τον Πειραιά, ένα τόσο κοινό δρομολόγιο που δεν προμήνυε με τίποτα τον τραγικό απολογισμό..

Επέβαιναν 547 επιβάτες, και είχε πλήρωμα 86 άνδρες.

Ήταν τότε η Ελλάδα που μαστιζόταν από τον εμφύλιο πόλεμο. Τα ξημερώματα της αποφράδας 19ης Ιανουαρίου, και ενώ το «Χειμάρα» έπλεε στον Νότιο Ευβοϊκό, έρχεται αντιμέτωπο με μια πυκνή ομίχλη. Ήταν τόσο δυνατό το καιρικό φαινόμενο, και τόσο σκοτεινό, που αδυνατώντας ο κυβερνήτης να δει καθαρά, καταλήγει το πλοίο να προσκρούσει στις βραχονησίδες «Βερδούγια» μεταξύ των Νέων Στύρων και Αγίας Μαρίνας.

Όμως κανείς δεν γνωρίζει με βεβαιότητα αν ήταν αυτή η πραγματική αιτία πρόσκρουσης, μολαταύτα έχει δειχθεί ως η επικρατέστερη.

τα σεναρια της τραγωδιασ

Ένα άλλο σενάριο που υπήρξε είναι πως το πλοίο προσέκρουσε σε μαγνητική θαλάσσια νάρκη, και ένα άλλο σενάριο ήταν ότι υπήρξε σαμποτάζ, δεδομένου ότι η χώρα εκείνο τον καιρό μετρούσε τις πληγές της από τον πόλεμο, και αποδεκατιζόταν και ταλανιζόταν τώρα από τον εμφύλιο.

Η σφοδρή πρόσκρουση προκάλεσε εισροή υδάτων και τόσο σοβαρό και μη αναστρέψιμο πρόβλημα στο πηδάλιο του πλοίου, με αποτέλεσμα να μείνει ακυβέρνητο.

η στιγμη που βυθιζεται το πλοιο

Είναι η στιγμή του απόλυτου πανικού, που οι επιβάτες έντρομοι αρχίζουν και πηδούν από το πλοίο, ωστόσο αυτό ήταν αδύνατο να γίνει μεθοδικά και με τάξη. Πανικός, χάος, θολούρα, κραυγές οδήγησαν σε ένα συνονθύλευμα πλήρους αταξίας, και φυγή ανεξέλεγκτη.

Μέσα σε 1.30 κιόλας ώρα, το επιβατικό είχε βυθιστεί σε απόσταση μόλις ένα μίλι από την Αγία Μαρίνα. Ο πανικός που επικράτησε κατά την εγκατάλειψη του πλοίου, το φοβερό κρύο, αλλά και τα ισχυρά θαλάσσια ρεύματα της περιοχής, με τον κατάμαυρο ουρανό, και την πυκνή ομίχλη, είχαν ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους, επίσημα τουλάχιστον, 391 άνθρωποι, ανάμεσά τους πάρα πολλές γυναίκες και παιδιά, πολιτικοί κρατούμενοι, αλλά και χωροφύλακες συνοδοί.

Το ναυάγιο ανακαλύφθηκε το 1999 από την καταδυτική ομάδα που αποτελούσαν οι Αντώνης Γράφας, Αριστοτέλης Ζερβούδης, Κώστας Θωκταρίδης και Βασίλης Λάμπρου.

Ωστόσο ακόμα και σήμερα δεν έχει γίνει γνωστή η πραγματική αιτία της τραγωδίας που έμελλε ο σκοτεινός θεός της θάλασσας να πάρει τόσες πολλές ψυχές κοντά του..

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Εισάγετε το σχόλειό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

FOLLOW US ON SOCIALS

5,500ΥποστηρικτέςΚάντε Like
7,000ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
3,000ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
- Advertisement -spot_img

Latest Articles