Το τελετουργικό σε ένα προϊον μπορεί να δώσει μια αύρα ιεροτελεστίας, και μάλιστα να καθιερωθεί, αφού καταναλώνοντας κάτι, αποσκοπούμε κυρίως στο να ευχαριστηθούμε, δηλαδή να το απολαύσουμε.
Το τελετουργικό μιας συνήθειας βοηθά να αναπτύξουμε συναισθηματικές συνδέσεις με τις μάρκες και τα προϊόντα
Πολλές φορές συνήθειες που έγιναν σήμα καταταθέν για ένα brand προέκυψαν από κάτι που έγινε τυχαία, ή κατά λάθος.
Πως προέκυψε το λεμόνι στις Corona και απογείωσε τις πωλήσεις
Ας σκεφτούμε, μια σκηνή σε μια παραλία που δύο παγωμένες Corona καταφθάνουν, με μια φέτα λάιμ. Η συνήθεια που έγινε λατρεία, δεν πορέκυψε ούτε από κάποια αρχαία τεχνικη, επειδή το λεμόνι καταπολεμά τις μολύνσεις, όπως έχει ακουστεί, ούτε από την κουλτούρα των Λατίνων όπως πάλι έχει ακουστεί.
Ένα βράδυ το 1981 σε ένα άγνωστο εστιατόριο, ένας barman έσπρωξε μαι φέτα λαιμ στο λαιμό μιας Corona, βάζοντας στοίχημα με το φιλαράκι του, ότι θα κατάφερνε να επηρεάσει και άλλους πελάτες να κάνουν το ίδιο.
Και όμως σε αυτό το απολό τελετουργικό, το οποίο εφηύρε ένας barman από ένα καπρίτσιο μια βραδιά με πεσμένη κίνηση, αποδίδεται το γεγονός ότι η Corona κατάφερε να ξεπεράσει σε πωλήσεις τη Heineken στην αμερικανική αγορά.
Ένα άλλο παράδειγμα τελετουργικού που αύξησε τις πωλήσεις είναι η διάσημη μπύρα Guinness.
Πως η Guinness γύρισε την απώλεια σε κέρδος
Ας πούμε ότι δύο πελάτες κάθονται στο μπαρ και δίνουν την παραγγελία, “δύο μπύρες Guinness παρακαλώ”. Αρχικά, ο μπάρμαν γεμίζει το ποτήρι γύρω στα τρία τέταρτα. Τότε περιμένουν, και περιμένουν, μέχρι να ξεφουσκώσει ο αφρός που δημιουργήθηκε από πάνω. Τελικά μόλις περάσει η ώρα ο μπάρμαν γεμίζει το ποτήρι. Όλο αυτό παίρνει μερικά λεπτά, αλλά κανείς δεν ενοχλείται γιατί, γιατι στην πραγματικότητα όλο αυτή η αναμονή, αποτελεί μέρος της απόλαυσης του να πίνει κανείς μια τέτοια μπύρα.
Μπορεί λοιπόν να φαίνεται περίεργο ή και κάπως κουτό όλο αυτό, όμως ούτε αυτό προέκυψε τυχαία.
Στις αρχές του ’90 όταν όλα κινούνταν πολύ γρήγορα, η Guinness, σημείωνε μεγάλες απώλειες σε όλες τις παμπ των βρετανικών νήσων. Γιατί ; Γιατί δεν ήθελαν οι πελάτες να περιμένουν δέκα λεπτά προκειμένου να ολοκληρωθεί το τελείωμα της μπύρας τους.
Έτσι η εταιρία αποφάσισε να μετατρέψει αυτό το μεινέκτημα σε πλεονέκτημα. Κυκλοφόρησαν λοιπόν διαφημιστικές καμπάνιες που είχαν σλόγκαν το “τα καλά πράγματα έρχονται σε εκείνους που περιμένουν” και ”χρειάζονται 119,53 δευτερόλεπτα για να σερβίρεις το τέλειο βαρελίσιο ποτήρι” ενώ βγήκαν στον αέρα διαφημίσεις που έδειχναν τον σωστό τρόπο σερβιρίσματος.
Σύντομα λοιπόν, ένα νέο τελετουργικό είχε γεννηθεί με έξυπνη διαφήμιση. Το καλλιτεχνικό σερβίρισμα, έγινε μέρος της γευστικής εμπειρίας.
Μάλιστα ο ιδιοκτήτης της Guinness, φέρεται να είπε κάποτε : ”Απλά δεν θέλουμε οποιοσδήποτε να βάζει υγρό σε ένα ποτήρι”..